måndag 30 juli 2007

Katakana introduceras.


10-bitar sushi: 34:- på seiyu

Minnet är ju inte vad det har varit så jag kan nog inte redogöra för massa saker, men jag kommer nog på vartefter. Skolan har flutit på som vanligt. Jag känner att jag börjar komma in i det nu och det är fortfarande sjukt kul, sjukt intressant, sjukt mycket och sjukt....? Jag är duktig i skolan och sköter mina läxor ordentligt (oftast) förengångsskull! Kanske kan bli en pluggis av mig åxå (tack Andrea för inspirationen att ta på sig brillögonen).

På onsdagen fick vi veta att vi skulle ha prov på alla hiraganaord vi lärt oss, och det är ju ett par kan jag ju säga. Bara substantiv då alltså. Antagligen för att vi skulle gå in på katakana på torsdagen, så vi lixom ”avslutar” hiraganan. Självklart så missförstod jag lite av hon sa och tyckte att när hon delat ut läxan sa ”förlåt mig, ni har inte läxan till imorgon för ni har prov på alla hiraganaord då” men det pappret var ju inräknat också!

Provet jick ju självklart strålande! Utom 4 ord som jag missade då pga mitt hörfel. Annars hade jag ALLA rätt. Jag är galen japan snart.


Torsdagen började vi med katakana då. Fördelen för oss svenskar och andra engelsktalande personer är att de flesta låneorden är från engelskan, så man känner ju igen orden ganska lätt. Kan ta några exempel: (det skrivs ju med katakana då, men jag översätter till svensk skrift) Uttala gärna orden högt för dig själv för ännu närmare upplevelse.


Banana - banana
Taoru - towel
Eakon - aircondition
Resutoran - restaurang
Remon - lemon (R uttalas som en korsning mellan r och l)
Basu - bus

Osv osv


Helgen var ganska händelselös har jag för mig. Satt hos tobbe och lirade lite company of heroes, testade splintercell och lite annat. På söndagen invigde jag tvätteriet. Det var dags med tanke på att jag var inne på mitt sista par strumpor :) Det är ett hus med kanske.... 7 tvättmaskiner som man stoppar i 300 JPY i (eller mer för de stoooooora maskinerna) och massa torktumlare. Tvättmedel ingår, och enligt hörsägen ska man få mer tvättmedel om man stoppar i 100 JPY extra. Jag gjorde detta för säkerhetsskull. Maskinen tar 24 minuter och tvättar i kallvatten. Torktumlaren kostar 100 JPY/10min. Jag körde en halvtimme på mediumvärme och tyckte väl kanske att nåt plagg hade krympt aningen. Får nog motverka det genom att dra i skiten när det fortfarande är fuktigt.


Medan jag tvättade var vi ett gäng under en bro och grillade hamburgare och KOJV. Det var gott.
Även sallad vankades. Tyvärr var batteriet i min kamera dött så det blir inget kort från tillställningen.



Idag är det måndag och det var läxförhör på katakanaorden. Jag tror nog att jag har alla rätt om jag inte slarvat nånstans. Jag hade inte tränat på adjektiven vi fått i läxa tillräckligt upptäckte jag, så det var aningen svårt att hänga med på dagens lektion.

Fy Jonas.

Vi hade även hörövning idag. Det var lite panik som alltid när det är såna övningar. Läraren sa en mening och vi skulle skriva ner den. Fastnar man sen på ett tecken eller ett ord så är det ju inte det lättaste om man halkar efter. Som när man hade hörövningar i engelskan i skolan när man var liten. Fast svårare.


Vi fick även reda på att vi har prov på torsdag på grammatik, alla ord och kapitel 1-9 i boken (ganska snabbt jobbat på en månad. Undrar hur lång tid 9 kapitel skulle tagit om man gick på folkhögskola i sverige?) Enda nackdelen är att jag itne FÅTT boken än. De nötterna. Jag frågade förra veckan om bok och de svarade i stil med ”ni kommer antagligen inte få nån bok, utan vi kommer köra på stenciler” det är fine, sålänge man inte ska plugga till ett prov FFS. Lätt att läsa bra sammanfattningar för grammatik på små stenciler som inte har med grammatiken att göra alls!


Anteckningar kan man ju alltid läsa, men det är ju inte 100% att man fattat rätt när de förklarar på japanska. Det är ungefär som när vi gick igenom adjektiven. En bild på en person som sitter med en lapp framför sig och ett åskmoln ovanför huvudet, och den tillhörande motsatsbilden var samma person fast han sken som en sol. Jag trodde ju direkt, och förde ner i min gloslista, ”arg” respektive ”glad”, men rätt svar var ”svår” och ”lätt”.

Bra där.


Jag skulle iallafall eventuellt få boken imorgon beroende på hur många som fanns på skolan. Eller ”next term” wtf? Nästa termin, då har vi gjort ut boken! Aja, det löser sig sa han som sket i vasken.

Efter skolan gick jag till seiyu och köpte färsk kycklingfilé med skinn. 500g för 14:- :)
Lite annat åxå. Sen hem, sätta på riskokaren, lyssna på startmelodin, däcka i en timme, gå upp, laga mat, äta och skriva det här.


Prov på torsdag somsagt. Sen efter den här veckan har jag lov i två veckor. Då tänkte jag catcha upp ordentligt med skolan och kanske lägga mig lite före, för jag misstänker att vi kommer börja med kanji efter lovet och då kommer tempot ökas ytterligare.


Förresten, glöm inte kommentera ni som läser. Det är det som gör att det är kul att skriva.


Nu ska jag plugga!

Sayonara.

11 kommentarer:

  1. Hej Jonas! =) Nu ska jag kommentera eftersom du sa det, för ja e mÄst schnäll! ;) Jag å Pär har varit å handlat med Anders idag, som vanligt fick jag inte plats i bilen när vi kommit ut från affären så jag fick sitta på golvet på Pärs fötter.. Väldigt rolig upplevelse :) Vi börjar få det riktigt hemtrevligt här också, vi får skicka bilder till dig snart! Ha de braaaaaaaaaaaaaa! Kraaam Kia

    SvaraRadera
  2. Hejje!!! Alltid roligt att läsa dina bloggar, eller blogg eller hur det heter :). Ännu fler bilder! Du får ta bilder på alla männsikor runt dig också! w00t w00t. Nu ska vi ner och jobba vidare med lägenheten, snart jag måste bara ta en kvarts nap!

    SvaraRadera
  3. Det var Pääääääääääär som skrev det sista medelandet!

    SvaraRadera
  4. yo!
    sköna inlägg då! inte ofta man garvar på det här jobbet :D
    jag vill oxå äta billig sushi.. dvs Inte punga ut 100 spänn för en 12 bitars + cola på arigato (cola zero så klart).
    du får ladda kameran så man får se lite mer :)
    tjo! /ubbe

    SvaraRadera
  5. godagens!

    Jag är hemma i dom stora skogarna vid dom massiva fjällen, vi skulle till finland men det skiter sig fett, så jag har inte kunnat skriva innan.
    Vi har varit i Ängesdal och jag har badat bastu och simmat i björkvattnet som har ungefär 14gradigt vatten, det är Friskt! =)
    Imorgon åker jag till Umeå och familjen åker vidare till finland men jag stannar i ume och hälsar på brorsan några dagar innan jag åker hem till sthlm.
    Toaletterna är roliga i asien!!! =)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Galen japan. Du får börja kisa.

    SvaraRadera
  7. men men har du inte dragit hem nån liten asiat tjej ännu?
    //Lyckan

    SvaraRadera
  8. Tjo..
    ska läsa mer ikväll med Lotti, hon vill nog också veta hur det går för dig.
    Tack för stunden... mmm jonaspånken..
    Ni måste jag till hästen.
    Kram kram
    /Thomas

    SvaraRadera
  9. Jag känner igen de där skol orden från den dagen jag tyckte det skulle vara en bra ide att lära mig japanska. Efter de hade förklarat dem så stängde jag av mp3 filen och insåg mina begränsningar. Coolt att det går så bra med skolan i alla fall. Trisst om du skulle bli en pluggis som typ Jens eller nån.

    Också jag vill se nån japansk matvaru affär eller en fish market eller en grönsaks handlare. Du var ju värsta matkillen ju. /Johan

    Ps. Du måste köpa en sån där fyrkantig vattenmelon som man har sett på foton dem är asballa Ds.

    SvaraRadera