onsdag 18 juli 2007

Första dagen i Sendai.

Jag gick upp vid 04:00, duschade, gjorde mig iordning och gick ut på en promenad och för att köpa nåt att äta. En bit från hotellet hittade jag den första vending machine:n som jag tittat närmare på. Där hittade jag den här:

Ja, det är en aluminiumflaska, och ja, det är fanta grape. Den hade intressant smak, men var god.


Jag promenerade vidare mot min skola för att orientera mig lite. Första affären jag hittade gick jag in i och köpte 3 stycken ris..ehh...trekanter? med sjögräs runt och olika fyllning. Den första var god (grön prick), den andra var mindre god (röd prick) och den sista identifierade jag som tonfisk (blå prick) den var också god. De kostade 105 JPY (6:-) styck. De ju ganska stora.



På innehållsdeklarationen på alla maträtter jag tittat på står det antal kcal, och andra siffror jag misstänker är protein, kolhydrater och fett.

Jag promenerade till skolan och tog kort.



Skylten utanför skolan.


Fasaden på skolbyggnaden underifrån. Skolan har bara våning 5 och 6, annars är det andra företag i byggnaden. Jobbigt att putsa fasaden?


Efter det gick jag till hotellet för att skriva det här och ta en liten powernap innan jag ger mig ut på nytt. Det är nu. God morgon.

Nu gick jag ut för att ta en runda på stan. Jag följde de stora gatorna för att orientera mig runt lite och gick in i alla arkadhallar jag kunde hitta. De var 5 stycken. Taito, Namco, ehhhhh......ehh.. um....och 2 sorter till som jag inte kommer ihåg :) De var iallafall ungefär likadana allihopa. Nedersta våningen med massa maskiner man kunde få gulliga djur ur, en våning med stepmania, trumspel, dansmatta (fanns bara på en visserligen) och andra liknande spel. En våning för tjejer med fotoautomater som man kan göra roliga ramar till och man ser ut som en fotomodell (är inte riktigt hundra på detta, testade inte... och dessa bås var typ ALLTID fulla), en våning med vanliga spel, typ the house of the dead 4, timecrisis 4, bilspel osv osv. En våning med panchiko och andra slotspel som jag inte förstår vitsen med alls. Man stoppar i pengar, trycker på en knapp, ner ramlar ”pengar” eller kulor. Tänk jack vegas, med enda skillnaden att du inte får ut nåt för det. Här satt det alltid massor med folk och matade in cash och rökte *host*. Rökförbudet i sverige är bra btw :)
De hade massa spel som man använde kort till. Vet inte riktigt hur dessa fungerade, men det såg kul ut, så det måste testas. Jag såg även counter strike som arkad! Till neogeo! Med mus och hela kittet.



Ett galet hästspel som verkade ha med tur att göra.



Time crisis 4. Finns det i sverige?


The house of the dead 4. finns DET i sverige?


Jag provade lite andra grejer ur automater som inte var lika goda, provade lite annan färdigmat och gick till mitt hotellrum. Jag hade traskat runt i 5-6 timmar, så jag började bli lite trött i benen.



Ice cocoa, smakade som aningen utspädd pucko. rätt god ändå :)



Varning för denna. Vet fortfarande inte vad det var, men typ icetea eller nåt. Fast äcklig.



En färdig sushi till nedsatt pris. 25:- för 10 bitar :)


Jag lade mig tidigt men vaknade runt 03:00 och kunde inte somna om vilket var lite enerverande. Jag kanske var nervös inför första skoldagen? Japansk TV var intressant iallafall. Färgglada lekar med folk i konstiga dräkter, Tvshop dubbad till japanska, en film med Bruce Willis.... dubbad till japanska och massa nyheter. Tiden gick och det var dags att gå till skolan.
Här är förresten utsikten från mitt hotellrum:





När det äntligen var dags att gå till skolan lämnade jag bagaget i receptionen för avhämtning senare på dagen, och traskade iväg.

2 kommentarer:

  1. Hej hej, jag skulle ju öva så jag startar här. öööhhh vad ska jag skriva.....fina bilder iaf... =) Jag försöker på nästa istället.
    kram

    SvaraRadera
  2. Jag skulle dricka mer pucko om den fanns i aluminiumflaska.

    SvaraRadera