måndag 2 juli 2007

Certificate of Eligibility = yay!

Äntligen!
Japanska immigrationsverket tog sitt förnuft tillfånga efter mitt grymma brev som jag skickade (tack Anders och Linda för hjälpen). Nu har det alltså blivit utfärdat. I normala fall ska de skicka det till mig på posten, jag hämtar ut det, går till japanska ambassaden och får studentvisum. Men eftersom jag åker på fredag så hinns inte det med. Jag åker alltså till Japan på turistvisum och ändrar visumstatus där.....och jag behöver inte åka ut ur landet!
:)

Nu är jag glad och det känns som det mesta har löst sig. Nu är det bara CSN kvar *stress*.
Jag kollade upp lite försäkringar också. Jag ringde till folksam i förra veckan och de hade en reseförsäkring för studier utomlands för 2500:- ca. Det tyckte jag var ok, men ville kolla runt lite mer. CSN hade en för 4500:- för ett år vilket jag tyckte var dyrt så jag ringde folksam igen idag för att teckna den andra, men då kostade den plötsligt 6917:- för ett år. vetefan vad den jag pratade med förra veckan svamlade om. Så det blir nog en försäkring via CSN.

Jag åker på fredag!
Planet går klockan 07:10 lokal tid i sverige, åker till Wien, väntar nån timme och sen 11h15m till Tokyo. Framme 08:00 lokal tid. vart tog 10 timmar vägen? ;)
Där ska jag iallafall boka en biljett till shinkansen (deras snabbtåg) och sen ringa skolan så kommer någon och möter mig på Sendai station. Eftersom jag kommer komma fram en lördag och antagligen kommar vara helt förstörd efter resan kommer jag bo på hotell två nätter för att sedan leta lägenhet på måndagen. Då kommer jag ha en hel söndag att utforska och känna mig ensam i ett stort nytt land med folk som inte förstår vad man säger :) Jag får kommunicera med kroppsspråk, pekningar och gutturala läten och det kommer ju bli en utmaning.
Det börjar pirra i kroppen nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar