måndag 13 augusti 2007

Provdag!

Jag kom som vanligt till skolan ca 1½ timme innan vi började. Tobbe och erik var redan där och pluggade för fulla muggar. Tio i nio gick jag och nervösbajsade för att jag inte skulle känna nåt obehag under provet. När jag kom ut från toaletten var klockan en minut i nio och alla var borta! Paniken steg inom mig, men jag hittade snabbt vart alla hade tagit vägen. Alla som skulle göra provet (dvs alla som går på förmiddagen) hade samlats i samma klassrum. Jag gick in och satte mig på anvisad plats bredvid en tjej. De hade delat upp det så att man satt 2 och 2 vid varje bord, och det var ur två olika klasser så man inte satt bredvid nån som gjorde samma prov. Stackars folk som gillar att fuska :)

Provet var uppdelat i tre delar

- Ord, vilket var alla hiraganaord och katakanaord vi hade haft som läxor tidigare. Det var väl cirka 120st i runda slängar gissar jag på. Om inte fler.

- Bunpou, dvs grammatik. Man fick givna meningar, så skulle man sätta in rätt partiklar där det var parenteser (typ men, och, till osv) några meningar skulle man skriva längre på.

- Hörövning. Det var i princip ett axplock av orden fast som hörövning. Några meningar åxå

Det var ca 40 minuter per del, och det var ju alldeles för lite kan jag ju säga.


Orden gick kanon. Jag vet att jag har ett fel iallafall, men hittade källan till det. Jag hade skrivit fel när jag skrev rent min gloslista, så jag hade tränat in fel på morgonen :/ Hann inte kolla igenom sista sidan när jag gjort klart allt heller, men fram till sista sidan hade jag rättat 4 småfel :)

Gissar på 97% rätt på den delen.


Bunpoun blev jag sjukt rövknullad på :( För det första läser jag lika snabbt som en snigel med träben, för det andra tar det 5 minuter per fråga att desciffrera vad man ska göra. Det är inte uppbyggt på samma sätt som i sverige. För det tredje kom det en del ord som vi inte gått igenom på lektionerna! Antagligen står de i boken på de 9 kapitel som vi hade tills provet, men eftersom jag fick boken 2 dagar innan provet är det ju lite svårt att lokalisera alla ord vi inte haft och träna in dem. För det fjärde, tidsbrist. Som ni förstår är det inte världens lättaste då. Jag gissar att jag kommer ligga runt 30% rätt på den delen.


Hörövningen var ju samma ord som första delen, så den gick åxå klockrent, förutom en grej som jag absolut inte hörde vad det var. Ett namn? En plats? Gissar på 95% på den delen.


Så totalt borde jag alltså ha cirka 74% vilket är ok. Man ska ha över 70% på proven, så jag kanske klarar mig på håret.


När provet var klart var det dags att ha LOV i 2 veckor! provet var ju på en torsdag, så vi hade även fredagen ledigt. inte illa minsann.



Randombilder! yay!



Så här ser japanska böcker ut. Undrar vart inspirationen till matrix kommer ifrån?



Ritbord Intuos A5 wide med massa program. 3000:- billigare än på komplett med färre program. Ägda.



Ett ritbord: Hello Kitty Edition kanske skulle vara nåt?

4 kommentarer:

  1. halo!
    Vad bra att orden o det gick bra! japansk grammatik låter ju inte direkt som nått man e kung på från början ändå. Jag vill ha ett hellokittyritbord! Finns de i smaragdgrönt?
    /Humlan

    SvaraRadera
  2. hejs svejs
    jag ahr varit i gbg i helgen där har jag bland annat badat i havet och sett en tant simma rakt på en brännmanet...hehehe..druckit massa drinkar och sett min bästa kompis kasta en öl + glaset i ansiktet på en kille med väldigt jobbigt sätt =)och sist men inte minst regerat sååå hårt i kubb att männen i sällskapet va tvungna att grina lite =)
    En helt nice helg alltså. Vad gör du på lovet?

    SvaraRadera
  3. Det är i japan alla jävla LCD skärmar säljs alltså. Hörde att det var brist så priserna ska gå upp, och felet ligger som vanligt på japan.

    SvaraRadera
  4. citat: "Undrar vart inspirationen till matrix kommer ifrån?"
    Ghost in the shell?
    hehe hoppas du har de bra! :D
    //Lyckan

    SvaraRadera