söndag 19 oktober 2008

Tvångsihopparning och festival.

Jag vaknade av att solen gjorde rummet kritvitt och det var omöjligt att sova vidare. Det var fönster i 3 riktningar!
Hoppade ner för trappan och gick in i duschen. Helkaklat badrum med ett badkar i rostfritt stål.
Mamma dukade fram frukost och åkte till jobbet. "Ska du jobba fast det är söndag?". "Ja, det är idag det är flest kunder".
Inte lätt att vara japan.

När jag och Pappa hade ätit upp körde han hem mig till en kvinnlig bekant som han hade. Redan på vägen dit sa han att hon hade ett barn som gick i gymnasiet och var intresserad av att prata med utlänningar. Av nån anledning fick jag för mig att det var en kille och tyckte att det skulle bli kul. Det visade sig dock att den kvinnliga bekanten hade två döttrar, 23 och 18 år. De insinuerade på att vi skulle dejta (jag och den yngre) så jag förde raskt in i samtalet att jag hade flickvän och visade kort. Det hjälpte föga, deras attacker veknade inte en tum. Mamman var dock värst. Verkade som hon verkligen ville ha sin yngsta dotter bortgift med mig. "Ni kan ju dejta, så kan han lära dig engelska och hon lära dig japanska, det är ju perfekt!", och "Du kan ju åka till honom på homestay, eller hur?" osv. Jag visste inte riktigt hur jag skulle tackla det hela utan att vara oartig, men jag lyckades ganska bra tycker jag nog.
När vi hade ätit frukost nr 2 där (som hon insisterade på att duka fram, för den yngsta hade ju fyllt 18 i går, så det fanns ju massa tårta och kaka och massa annat gott) så åkte jag, Pappa och yngsta dottern (De gav inte upp!) till Rifu festivalen där Pappa skulle vara i ståndet för utbytesgrejen. Han var ordförande för den, så han skulle vara där från 11. Det var ju ett perfekt tillfälle för dem. "Ni kan ju gå och titta på festivalen"
Suck.

Det var iaf en festival som alla andra, med massa matstånd överallt, lite uppträdande och senare på kvällen skulle det vara fyrverkeri. Jag skulle dock åka tillbaks till Sendai med alla vid 4, så det skulle jag missa.

När vi hade slagit ihjäl lite tid sa jag hejdå till alla (den galna ihopparande mamman hade kommit också med vänner och pratade med dem om hur bra vi passade ihop osv osv) och gick till utbytestältet, fyllde i en enkät om hur det hade varit och så. Roliga texter på den som tex : "Im tired of you" osv. Fick sitta och rätta engelskan på den lite kan man säga :P

Vi fick berätta hur vi hade haft det och alla verkade ha haft det minst lika roligt som jag hade haft det.

Sen åkte vi till sendai.

Här är kort från hela helgen:

Päron och homestay

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar