söndag 19 oktober 2008

Päron...

Jag gick upp aningen för sent, packade det jag skulle ha med mig aningen för hastigt. Rafsade med mig min present till värdfamiljen (små flaskor absolut som jag köpte i sverige sist jag var hemma, med en mjukisälg till), slog in den lite för fort. Halvsprang till platsen där jag skulle möta alla andra.

Väl framme såg jag bara ett festivaltåg av människor där jag trodde vi skulle mötas, så jag gick runt byggnaden fyra gånger. På mitt sista varv kom en amerikan cyklandes och frågade om jag skulle med och plocka päron. "Ja" svarade jag. "De väntar på dig där borta".
Det visade sig att de hade gömt sig för mig i ett buskage undegär 5 meter från där jag trodde vi skulle mötas.

Vi som skulle iväg på päronplockning med boende hos familj var Jag, en italienska, en vietnamesiska och två kinesiskor. Det var även en japanska med sin vän från Hong kong med, men de skulle bara plocka päron och sen åka hem.

Första anhalten var miyagi stadium, där det hade varit nåt VM eller nåt. Jag orkade inte lyssna så noga på vad guiden sa. Efter det stannade vi till på ett museum där de hade de vanliga, obligatoriska, tråkiga lerkrusen och en rostigt samurajsvärd. Sen gick vi och blev välkomnade av borgmästaren för Rifu town och fick träffa våra värdfamiljer.
De som höll i utbytet hade haft problem att hitta villiga värdfamiljer, så istället för en person per familj, var det två per familj. Jag skulle varit hos min familj med en kines, men han dök aldrig upp.

Man presenterade sig för alla på japanska och fick reda på cilken familj man skulle vara hos. Min familj representerades av en man i 60-års åldern som, fick jag veta, körde volvo(!).

Nu skulle vi alla åka och plocka päron! Päronen i Rifu town (ligger ca 15-20 min från sendai med bil) är tydligen kända för sin sötma, och jag kan ju inte annat än hålla med. Yay för päron!
Vi fick en introduktion om päronen, plocka 2 var och sen var det en tävling vem som kunde skala av längst skal. Japanskan vann, men eftersom hon var lite "utom tävlan" så att säga så vann jag. Priset: 4 päron.
Vi drack kaffe (the) och presenterade oss igen för alla. Nu presenterade även värdfamiljerna sig lite mer ingående och berättade varför de hade homestay och så vidare. Mycket trevligt och för att inte säga gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar