torsdag 21 februari 2008

キックボクシング (kickboxning)

Idag gjorde vi det sista i Basic Kanji Book 2, så imorgon kommer vi antagligen få 2kyuu-kanjiboken. Det ska både bli spännade och läskigt. Spännande för att det är nya kanjis och det är mer 2-3 kanjis som sitter ihop som vi läser, läskigt för att den är uppbyggd på ett helt annat sätt, så jag vet inte riktigt hur jag ska plugga än. De jag pluggat hittills har jag haft inskrivna i DATA och gjort olika varianter med, men de här är uppbyggda så att det är 25 meningar per sida med några kanjis understrykna som är de man ska plugga på. Det finns även andra kanjisar som man inte sett förr, så de måste man också även plugga på. Inte nog med det! på de kanjisarna man ska lära sig står det bara läsningen på, så betydelsen måste man ta reda på själv. Ugh.

Efter skolan idag gick jag och Tony till Aoba kickboxing gym för att kika om det var nåt att ha. Det var lite dyrt visste vi, men vi kilade dit iaf.
Sjukt trevlig gubbe som hade stället! Han pratade jättefort och sådär gubbsluddrigt, så jag hängde inte med ibland, men jag blev överraskad över hur mycket jag faktiskt förstod.

Det skulle kosta 10 000 JPY i månaden iaf, och det motsvarar ca 600:-. Lokalen var ganska skabbig, så vi känner nog att det inte rikigt är värt pengarna, jag menar, på VBC i stockholm kostar det 620:-/månaden och dår är det thaiboxning + gym i fräsha lokaler. Undrar ens om det här stället hade dusch. Det var i princip inrett i ett garage.
Det finns en youtubevideo därifrån:

Efter det gick vi till AER-byggnadens bokaffär och letade böcker. Tony köpte 3 st olika Minna no nihongo-böcker med skrivövningar, läsövningar osv. Fett nice.
Jag letade efter nåt kompletterande till 2kyuu-grammatikboken som jag ska börja med snart, men jag hittade bara en kanji-hörbok (eller nåt) och en läsningsbok. De verkade dock inte följa grammatikboken nå vidare, så jag handlade inget.

1 kommentar:

  1. Ett garage låter ju mysigt, komplett med rostiga spikar på golvet? //Andrea

    SvaraRadera