söndag 2 september 2007

Lov

Nu var det somsagt 2 veckor lov och en hård helg var avklarad. Eftersom jag hade fått textboken två dagar innan provet så tänkte jag att jag kunde ju repetera ikapp till kapitel 9 och sen lägga mig några kapitel före så jag repeterar på lektionerna när skolan börjar igen. Min plan var att jag första veckan skulle göra 2 kapitel per dag, så jag låg på kap 10, sen köra 1 kapitel per dag andra veckan så skulle jag ligga på kapitel 15. Nu blev det inte riktigt så. Det var nåt som kallas DATA och INTERNET som kom ivägen för mina planer, och varauppetvådygnistreck och såna saker. Men jag var duktig 6 dagar iallafall och gick till skolan runt 12tiden och pluggade nåt kapitel. Det var omöjligt att vara hemma hos mig eftersom jag inte har AC. Det har skolan. Det är skönt.
Jag var mycket hos Tobbe iallafall och tankade spel och LANade. Körde lite Colin McRae Dirt bland annat. Det kändes lite väl arkadigt först, men man kom in i det och det gick faktiskt att göra fräna grejer. Mycket company of heroes blev det åxå, och powerlevla i Silkroad European version för att se om det var nåt att ha, men jag tror inte det är nåt. Fick mest ont i rumpan av allt sittande.

Andra veckan fick jag veta att av Shiratori att Det var klart med mitt visum och att jag kunde gå till immigrationen och uppgradera mitt pass. Jag gick på momangen. Det var 36 grader ute, strålande solsken och ca 30-40 minuters promenad.
Det gick åt mycket vatten och jag såg ut som en dyngsur hund när jag klampade in på immigrationen. Fick sitta och vänta en liten stund, sen blev det min tur. Tjejen vid disken tog mitt pass och bad mig sitta ner igen. 5 minuter senare var det klart och jag har nu visum till 14 augusti 2008! yay! NU äntligen är karusellen över. Nu kan jag slappna av.

Man måste även ha ett "gaijin card". Typ en legitimation där namn, adress, land osv står. Som en legitimation helt enkelt. Det här kortet måste man ha för att kunna skaffa bankkonto, telefon, internet och andra abbonnemang (är det ett eller 2 b:n? abonnemang...abbonnemang... hmmm). Jag tänkte att jag skulle fixa det dagen efter genom att gå till Ward Office. Det blev inte som jag hade tänkt mig eftersom min promenad till immigrationen, hem, till yodobashi med tobbe och hem igen, hade fått min vrist och fot att bli cp. Jag hade asont, så jag vilade den hemma i några dagar.

Pluggandet under lovet då? Även om det inte blev så mycket som jag optimistiskt hade planerat i början så lyckades jag iallafall lägga mig på kapitel 10 innan skolan började igen, och jag kan ju säga som så att hade jag läst igenom de kapitlena INNAN provet så skulle jag ha kissat på provet.

1 kommentar: