söndag 2 september 2007

Få tillbaka provet.

Måndag. Ny vecka. Nya tag.

Vad jag trodde så skulle vi börja med Kanji (kinesiska alfabetet) efter lovet, men tji fick jag! det var kanske lika bra det. Istället hade vi en lugn vecka med endast repetition. Nu märkte jag att pluggandet under lovet hade gett resultat, för innan lovet förstod jag ungefär 70-80% av det läraren sa. Nu förstod jag ALLT. Min kines (han som jag sitter bredvid) hade också pluggat under lovet. Dvs han hade pluggat ut grammatikboken och alla 25 kapitel, så han pepprade mig med frågor med glosor som jag inte lärt mig än. Han är galen. Fast på ett bra sätt.
På tisdagen fick vi tillbaka proven, och det var väldigt nervöst. Tominami-sensei började med att säga att HELA klassen var dålig. Tack för den.
Man får tydligen tillbaka proven i den ordningen som man är bra. dvs den bästa först och den sämsta sist, men det tänkte jag inte på då. Jag var hursomhelst ganska tidig har jag för mig. Koreanen fick som en av de första (om det inte var den första). Jag lyckades se att han hade 100% på nån av delarna! galet.
Tominami-sensei ropade upp mitt namn och jag reste mig på darrande ben och tog emot provet. Hon sa som jag redan visste att orddelen och hördelen var bra men att grammatiken inte var bra. Jag satte mig och tittade igenom provet.

Orddelen: 97% (5 fel på 178 ord, inte illa)
Hörövningen: 94%
Grammatiken: 50% !!! glad överraskning här :)

Men somsagt. Hade jag hunnit igenom kapitlena innan provet hade jag haft 90%+ på grammatiken också.

Under den här veckan passade jag även på att gå till ward office och ansöka om gaijin card. Folk pratade bara japanska med mig och det blev lite osäkerhet med mitt namn med ordningen på det. De säger ju efternamnet först här, så vem vet, när jag får kortet kanske jag heter Leif i efternamn :) Men i övrigt gick det bra. Fixade nån sjukförsäkring också, fast det förstod jag inte mycket av, men det blir nog bra.
Jag ska hämta kortet den 3:e september och DÅ kan jag skaffa en telefon så folk kan få tag på mig. Eget internet är kanske också en idé.



Jag körde en liten shoppingrunda också. Jag köpte en hatt. Jag är hårdrock.

Intressant info:
Det finns ett matställe här som heter coco house där de har curry med olika varianter av kött och olika styrkor: 1-10. Kravet för att få ta en 10a är att man har ätit upp en hel portion styrka 5. Jag har pressat upp mig till styrka 3 nu, men innan jag åker hem ska jag ha testat en 10a. Lätt att jag ska. Man väljer hur mycket ris man vill ha också. Jag brukar köra 400 gram. det kostar mellan 700 och 900 yen beroende på vilket kött man tar (40-51:-).

4 kommentarer:

  1. Haha, vad bra att de har förkunskapskrav på att beställa starka maträtter! så man slipper sitta där o gömma nån stark sörja under servetten för att den e en övermäktig... /Humlan

    SvaraRadera
  2. Jag förstod inte, klarade du provet? :)

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jag ska skriva lite till dig så du inte blir ledsen.
    hmm..jag kommer inte på något bra att skriva.....jag kanske kommer på nått senare, jag är väldans täppt i näsan nu och jättetrött.
    kram.

    SvaraRadera