torsdag 27 september 2012

Inflyttning

Fortfarande full vaknade jag runt ett, packade mina grejer, sade hejdå till Robin och vacklade ner till Family Mart med min packning och köpte en trekantsmacka och en Aquarius (för att återställa den så viktiga vätskebalansen). När jag hungrigt slukat min frukost raggade jag upp en taxi och åkte till University House Sanjo. Det var väldigt mycket trafik så det kändes som det tog 40 minuter att komma fram, men det tog säkert bara 20. När taxin stannade hoppade jag förvirrat ut och hade ingen aning om vart jag skulle gå, men hittade en annan svensk från KTH som jag kände igen och han dirigerade mig till rätt plats.
Jag fick lite mapper och blev visad till ett rum där vi fick se en introduktionsvideo om University House Sanjo. När vi tittat på den och fått lite mer information så blev jag visad till min lägenhet. Den var awesome! Bara 13 kvm stor, men egen dusch och toalett med spol i stjärten! Kommer lägga upp bilder, eller kanske en film sen när jag kommit iordning.

Mmmm, Aquarius

Jag vilade lite och tog en dusch innan det var dags att möta en grupp pensionärer klockan 17 som skulle hjälpa oss att förbereda alla nödvändiga papper. Detta gjordes i grupp och var relativt uppstyrt. Dock stod hon som höll i det längst fram med ett likadant papper som vi hade, och pekade vart vi skulle fylla i och det är kanske inte den bästa tekniken att använda. Allt som allt tog det ungefär en timme, sen gick jag hem och chillade tills det var dags att sova.

Bento från Family Mart

Frukost från Family Mart

Nästa dag träffade vi pensionärerna igen och tillsammans åkte vi buss in till ward officet för att lämna in alla papper och bli registrerade här i Sendai. Vi var ganska många och vi var nog inte klara där förrän 12:30, då vi blev ivägvallade av en annan grupp volontärer (studenter) som heter @home. De tog oss till 77-bankens huvudkontor så vi även kunde öppna bankkonto. Detta gick aningen fortare och vi skulle komma tillbaka kvart i 4 för att hämta våra bankböcker. Fram tills dess gick vi och åt lunch på ett ställe som heter Ootoya. Jag tog nån grillad kycklingfile och ris och kycklingfilén påminde väldigt mycket om coco-houses pari-pari chicken.

Sugarless gum?

Med hämtade bankböcker så delades vi upp i två grupper; de som ville till yodobashi och de som ville hem och få en liten guidad tur i närområdet. Jag följde med den senare gruppen och lärde mig var de närmsta restaurangerna och convinience store:sarna ligger. Dock pratade vår guide med munnen åt samma håll som hon pekade, dvs bort från hela gruppen, så det var nog inte många som hörde vad hon sade.

Lite kvällsgott!

Vi bestämde några stycken att hitta på något på kvällen, så vi träffades i lobbyn till international house klockan sju. Vi var fyra svenskar, två belgare och tre kineser och vi gick till ett ramenhak i närheten som en amerikan hade sagt var bra. Jag tog en stark misoramen som var helt okej, tyvärr aningen för osalt för min smak, men det var gott med en öl till. När vi hade ätit tyckte några stycken att de inte orkade gå vidare någonstans, så vi bestämde att vi skulle ses samma tid och samma plats dagen efter.

4 kommentarer:

  1. En film när du blir spolad i stjärten????
    Ha det bra! /Thomas

    SvaraRadera
  2. Thomas: haha, det skulle du allt vilja ha :P
    Blåskägg: jajjemensan, så observant du är ;)

    SvaraRadera