måndag 15 oktober 2012

Första veckorna (wall of pics)

Nu har jag bott in mig en stund i min lilla lya. Har hunnit bo här hela 3 veckor idag, och det är awesome! Ligger kanske lite långt bort från allting, men jag fick en cykel av Yoshiki i lördags (dock med punka på framhjulet) men med lite eget hantverk (läs lämna in på verkstad) så är den i fin form på nolltid.

Första dagarna i skolan var ganska kaotiska. Massa information på olika ställen, och sjuttielva nya papper att fylla i till höger och vänster. Jag träffade min professor och vi diskuterade lite vad jag skulle göra. Jag är här som special research student, vilket innebär att jag i grund och botten skall forska, men eftersom jag helst ska ta kurser som jag förhoppningsvis kan räkna in i min utbildning på KTH, så bestämde vi att jag med hjälp av min tutor (en förstaårselev på masterprogrammet i samma labb) skulle titta ut lite lämpliga kurser. Eftersom det inte finns så mycket inom industriell produktion, eller ens maskinteknik på Tohoku University, så har jag hamnat hos professor Gao Wei, vars område är nanomekanik. När det gäller forskningen så ska vi avvakta lite, och jag ska hänga med på de seminarier som labbet har en gång i veckan, för att sedan om någon månad hoppa på något jag tycker är intressant.

Jag har fått min egen plats i labbet, med egenn dator, visserligen en halvkass sådan med XP installerat, men iallafall en stor, vackert glänsande 26"-skärm.
Jag har även varit på en, eller i vissa fall två, av de kurser som jag tänkte välja:

- Nano-process engineering
- Nanometrology
- Ultraprecision machining
- Robot systems engineering (första lektionen är imorgon)
- Intelligence and systems engineering

Examinationsmetod varierar mellan presentation, rapport eller prov. Jag har pratat med föreläsarna och lyckligtvis fått godkänt att skriva eller presentera på engelska. Att få ett prov helt på japanska är inte önskvärt, då jag säkert skulle sitta hela provtiden bara med att försöka förstå frågorna. Och ja, kurserna är helt på japanska. Jag tycker att jag hänger med förvånansvärt bra, men det beror nog på att jag känner igen många koncept som tas upp från tidigare kurser. Hade allt varit helt nytt hade det antagligen varit en annan femma. På fredag är sista dagen att lämna in pappret med de kurser man vill gå, med underskrift av samtliga examinatorer, så jag har fram till dess på mig att ångra mig om nån kurs skulle kännas helt åt helskotta.

Jag har idag även provat gymet som ligger på Aobayama Campus där jag håller till, och det är helt ok. Fördelen är att det är gratis. Nackdelarna är att det är ganska litet, alla stänger och vikter har konstig vikt, tex väger stängerna 9,5 eller 13,5, men nu får jag å andra sidan chansen att hålla igång huvudräkningen. En annan sak som jag upptäckte är att det inte finns en enda spegel! Tur att jag har fått in tekniken på övningarna, annars skulle det bli jobbigt (aka vem ska man nu beundra?).

Det har även varit en hel del festande, mat och annat skoj, så jag slänger upp en liten kaskad med blandade bilder. Håll tillgodo:









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar