måndag 24 september 2012

Oktoberfest och första Abookvällen

I nästan två veckor har det varit oktoberfest här i Sendai. Det kommer tyska band och spelar, finns massa stånd med både tysk och japansk öl och ett asfett tält där alla sitter och dricker och skålar och festar. På lördagen bestämde jag mig för att möta upp en kompis där. När jag kom dit så var det galet mycket folk, och jag hade lite svårt att hitta Katie och hennes kompisar, men tack vare att jag är sju meter längre än alla japaner så var jag inte så svår att hitta :)

En pocari sweat på väg till oktoberfest för att återställa vätskebalansen efter två dagars supande
Så här mycket folk var det i tältet. Knappt så man fick sittplats :)
När man beställer öl så köper man ett glas, som man antingen kan ta med sig hem, eller som man kan lämna tillbaka och få pengarna tillbaka. Det finns väldigt många stånd med lika många ölsorter. Gott att dricka lite weissbier igen. Efter sisådär två öl så blev jag hungrig, och vad äter man då om inte en bricka med massa god tysk korv?

KORV OCH ÖL
När oktoberfest slutade vid nio så drog vi till Robins bar och hängde där resten av kvällen tills det var dags att åka hem.

Dagen efter var Robin ledig, så då hade vi bestämt oss för att ha en helkväll. Jag började med att ge mig ut i regnet och handla lite öl och mat.

Ett manligt paraply
Butasaburou, Ramenhaket nära robin där jag ätit tidigare
Bra uppvärmning; tre olika öl var!
Ibland måste man äta också; en härlig bentolåda från Family Mart med friterad kyckling, ris och majonäs, samt jordgubbsmjölk
När vi gjort oss i ordning gick vi till ett yakitoriställe som låg i närheten. Tydligen så kände Robin en av stammisarna där, och de som jobbade där (antar man och hustru) var väldigt trevliga, så det blev mycket prata :). Lite senare dök Anders upp också, men han hade bil och kände sig inte så rik, så han var bara med och åt.

När vi var mätta och belåtna åkte Anders hem, medan jag och Robin gick till en bar i närheten som Robin hade spanat in. Det var en medelålders kvinna som hade den och klientelet bestod av tre äldre herrar. Robin bröt isen fort, sen var vi alla de bästa av vänner :P
Som service fick vi grillad fisk. Den var väldigt god, dock smakade inälvorna aningen beskt så de lämnade jag kvar.

Ballaste soyaflaskan ever!
Bartendern hade fått sin iPhone 5 (longphone), så jag passade på att jämföra den mot min 4a

Longphone vs iPhone4
När vi hade druckit några öl där åkte vi taxi in till stan för att ta en nomihoudai nånstans. Vi hade först tänkt gå till Bar Biz!, men det var stängt så vi raggade upp en inkastare och hoppade in på ett random ställe och tog en tvåtimmars för 2000 yen. Då ingick det två mat och vi tog edamame och pommes.

Varför ska man lägga pinnarna där när mobilen passar så bra?
När nomihoudaien var slut så kände vi att det nog trots allt var en Aboo-kväll :P. Stället var fullsatt med en volleybollklubb från tohoku university, så vi började med att sitta i baren. Det var tydligen Tsunemis lediga dag, så jag träffade ingen där som jag kände. När det är så får man skaffa sig nya vänner :)

Vitlöksopcorn på Aboo.... Hemska doft
Nya dryckeskompisar
Mmmmm...Tänk att bara dricka öl
De hade gjort lite restaureringar där sen förra året. Toaletten var ny och hade blivit väldigt smal, men fin!

Renoverad toalett på Aboo!
Ibland kan man krypa in i paraplyt som vore det ett tält

5 kommentarer:

  1. Fyyy va tråkigt du verkar ha ;) Ett sånt där lila paraply vill jag att du köper och skickar hem till mig!!! Prettypretty pleeeeace :D //Michelle
    ....kunde bara välja anonym... :P I'm so stupid :o

    SvaraRadera
  2. Haha ;D ett sånt skulle du bra gärna vilja ha va :P

    SvaraRadera
  3. Shit vad ful longphonen är. Blir ingen sån asså.

    SvaraRadera
  4. blaskägg: eller hur? känns fettt onödigt att skaffa en sån åxå när man har en 4a

    SvaraRadera