tisdag 16 oktober 2007

Värme!

I natt har det varit cpkallt inomhus. Vaknade typ med frost i skägget (inte riktigt, men nästan). Så fort man stoppade en arm utanför täcket höll man typ på att dö av köld. Gissar att det var runt 13 grader inomhus. Jag fick nog! Jag höll ju på att dö på vägen till duschen, och duschen tog 10 minuter längre tid eftersom jag var tvungen att tina.

Efter skolan hade slutat bar det alltså av till yodobashi för att köpa:
- Fotogenkamin.
- Termometer.

Det var spännande att vara ensam på yodobashi och försöka fixa nåt ensam, alltid annars när jag har varit där har jag haft med mig nån som är bättre på japanska än jag. Först stod jag och tittade på fotogenkaminer, sen stod jag och tittade på oljeelement, sen på kaminer, sen efter nån som kunde hjälpa mig, sen på element, sen på kamin, sen efter nån, sen tittade jag på annat, sen på kamin, sen på element.

Till slut haffade jag en stackars sate och inledde med att jag ville titta på oljeelementen. När det var avklarat kom jag på att jag inte kan fråga typ "vad är det för skillnad" och sånt, så jag frågade om han förstod engelska..
Han ber mig vänta en stund och hämtar en annan som, som det brukar vara, inte kan engelska heller. Men vi tragglade vidare på japanska med engelska glosor lite här och var. Tillslut bestämde jag mig för den näst största fotogenkaminen som de hade där. Den var till ett 12-15 tatamirum, och jag har ju 12 om jag stänger in till köket, så den skulle ju bli perfa!
Köpte med mig en termometer också för att kunna *skryta* om hur kallt det egentligen är hos mig.

Taxi hem såklart. Orka bära otymplig kartong liksom. Sätet blev lite smutsigt, för kartongen var lite smutsig undertill och han hade vita(!) sätesöverdrag i sin bil. Han var grinig.

Väl hemma kom jag på att jag måste ju ha fotogen också. Provade första macken som är nära, men de hade ingen dunk, så jag traskade vidare till mack nummer två som ligger vid skolan ungefär. 12 minuters promenad.
Promenaden blir dock längre och jobbigare med en 18litersdunk full med fotogen i näven.

Efter lite spillmissöden och pumpslanginhandling på 99an var det dags att köra igång monstret.
BAM så blev det varmt! Den har till och med timer så den startar tex 30 minuter innan man ska gå upp.
Jag körde den i 3 timmar nu på 22 grader och det var hur skönt som helst, sen stängs den automatiskt av. Nu på 45 minuter har det sjunkit till 19 grader så det kanske blir lite chilly i natt ändå.

Nackdelen med fotogenkamin är att man måste vädra, men det verkar inte vara nåt problem med det här monstret eftersom den ökar effekten (eller minskar) beroende på hur mycket den behöver värma. Även kaminen har termometer.

Som allt annat här i japan spelar den melodier och pratar när man startar/stänger av/sätter timer/när fotogenen håller på att ta slut/när den snart auto-stängs av, und so weiter.

Just nu går det inte att ladda upp bilder, så bild på skönheten kommer senare.

1 kommentar:

  1. Kamin låter perfekt! Glöm inte o vädra duktigt bara :D / Bzzzzz

    SvaraRadera