torsdag 24 januari 2013

Soooooon


Imorgon har jag mitt sista prov. Sen är det en ensam stackars eftersläpande lektion på tisdag nästa vecka, soch efter det har jag vårlov i två (!) månader. Det kommer bli awesome.

Provet jag har i morgon är det andra i kursen "Nano-Process Engineering", och kursen handlar om hur man etsar semiconductor wafers med hjälp av plasma. Lite om hur tekniken funkar, gassammansättning, nya tekniker osv. Ganska svårt är det nog måste jag säga, särskilt eftersom lektionerna är på japanska. Lyckligvis har jag fått powerpointpresentationerna på engelska, och jag får även provet på engelska. Hurra!

På lördag ska vi ha fest i min unit. Överaskande nog kommer alla sju! Det är en granne, som bor i nummer ett närmast ytterdörren, jag har sett hans ryggt en gång på de fyra månader jag bott här, så det ska bli väldigt spännande. Planen är att vi ska göra yakiniku och dricka öl. Förra veckan fick jag även en flaska svensk akvavit av den 74-åriga japanen som bor i rummet bredvid. Han har varit massor i sverige, så han hade en flaska som han tyckte att jag kunde få. Den kommer det nog nallas från imorgon också misstänker jag.

I min unit bor det fyra japaner, en kines, en tysk, jag, och ett rum står tomt av nån outgrundlig anledning. Tänker främst på de stackare som bor i A-block eller D-block i international house som ligger precis bredvid, eller östberlin kanske man ska kalla det. Riktigt sunkigt är det. Jag menar, en skulle ju i alla fall kunna räddas från misären?

Här kommer en fin bild på dagens kvitto från matsalen på min skola.

Om man studerar siffrorna noga så ser man ett stort ¥490, det är priset på måltiden. Strax under det ser vi 794 kcal och under det 3,9g salt. Nedersta raden har vi rött 5,9 (kött/protein), grönt 0.2 (grönsaker) och gult 4,8 (ris/kolhydrater. Jag misstänker att fett ingår här på nåt sätt också). Jag har tyvärr ingen aning vad det är för skala, men det ska jag försöka ta reda på. Är inte det här galet bra? Det här borde finnas på alla restauranger som har ungefär lika stora portioner.

Om ni är nyfikna på vad jag åt så valde jag idag en liten ris, misosoppa, friterad kycklingfile med ost inuti, tofu och en liten tallrik med tunt skivat stekt griskött med lök. Smaskens till sista slicken!
Efter dagens skoldag så gled jag ner från aobayama (även kallat "berget" i folkmun) till kawauchi campus för att träna. Jag mötte upp Guillaume (även kallad GG), så körde vi ett mördande benpass. Får se om jag kan gå som en normal människa imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar