tisdag 29 januari 2013

Äntligen lov!

Idag hade jag min sista lektion, så nu har jag äntligen påbörjat det härliga vårlovet. Japanen som hade presentation den här lektionen presenterade aningen längre, så lektionen var inte klar förrän 11:20, vilket ledde till att GG inte skulle hinna träna. Istället tog jag en uppfriskande promenad in till stan i det strålande solskenet medan jag funderade vart jag kunde äta lunch nånstans.
Det finns ett ramenställe som jag hört mycket om som ligger på vägen in till stan från skolan. Anledningen till att det är så populärt är att det både är billigt och att portionerna är vansinnigt stora. Men eftersom det är så populärt var det redan 20 personer som väntade i en snyggt, på japanskt vis, anordnad kö. På japanskt vis menar jag att det var en anställd som stod utanför och arrangerade alla i kö, och jag antar att han även tog emot beställningar från de väntande kunderna för att det skulle gå så smidigt som möjligt. Jag bedömde att det skulle ta för lång tid, så jag spatserade vidare. Stället heter för övrigt ramen jiro.

Eftersom jag blivit inställd på att äta ramen, gick jag till mitt favoritställe, sendaiko ramen, där de har köttfärsramen som efter att man lagt till vitlök, chiliolja och lite stark chilipuré är alldeles gudomligt god. Det var kö även där (dumt att äta lunch vid lunchtid) men bara fem personer, så jag behövde inte vänta längre än tio minuter.

När ätandet var avslutat gick jag till en affär som heter Book Off. De har en våning med nästan bara manga och böcker. Jag var där även igår och funderade då på att köpa ett set om nio böcker av serien "shingeki no kyojin" som jag börjat läsa. Dock tycker jag att det är skönt att ha böcker även i pappersform, så jag hade bestämt mig för att köpa dem. Men medan jag stod där och funderade, så stal en japan setet mitt framför ögonen på mig! Så idag frågade jag om det fanns ett annat set, men det fanns inte. Då frågade jag om man kunde göra ett set och då halvsprang den stackars butiksanställde för att fråga sin chef om det var okej, vilket det var.

Här är ett foto på böckerna


Jag fick upp ögonen för den här efter att ha sett trailern till animen som kommer ut i mars eller april.


De senaste dagarna har vädret varit väldigt bra, även om det fortfarande är 0-5 grader. Solen skiner och snön börjar smälta, så jag får känslan av att våren är på väg redan nu, även om det säkert är lite tidigt att utbrista i ett vårskrik á la Ronja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar